Wat kost de service aan boord van cruiseschepen?

Eindeloze zee, zon, een zacht briesje, een koel drankje op het dek, met een uitstekende service - zo is een cruise best vol te houden. Geen wonder dat het aantal passagiers blijft stijgen: 6,6 miljoen Europeanen namen alleen al in 2015, volgens de branchevereniging Clia, een cruise. Cruises zijn niet per sé goedkoop: Volgens de statistieken, was de gemiddelde reissom in 2015 ongeveer € 1.580 per persoon. Wat velen niet bedenken is dat voor elke dag aan boord, bij de meeste rederijen, er een fooi gerekend wordt voor de service crew.

Voor werknemers aan boord van de schepen, maakt dit deel uit van hun inkomsten. Bijvoorbeeld, Royal Caribbean adviseert gasten per dag een fooi van 13,50 dollar in normale hutten en 16,50 dollar bij verblijf in een suite.

Vele nieuwe cruisepassagiers denken dat fooien zijn inbegrepen bij het pakket. Maar dit is zeker niet bij elke cruise rederij het geval. Vooral de internationale rederijen, heffen de fooien pas aan boord.

Echter er geldt het volgende: Bij een in Nederland geboekte cruise kan men zich beroepen op de regels van het ACM (Autoriteit Consument en Markt). Daarin staat dat alle onvermijdelijke kosten moeten worden aangegeven. Deze regeling geldt ook voor de scheepvaart bedrijven die hun zetel in het buitenland hebben. Iedereen die een product of dienst aanbiedt in Nederland, moet zich houden aan deze regels te houden. Dat kan niet worden ondermijnd door clausules in de algemene voorwaarden.

Een gastheer moet zijn klanten duidelijk wijzen op de overeenkomstige regels. Een kleine voetnoot drukt dit niet per se genoeg uit. Dus moeten op basis van de regulering van de ACM ook gedwongen fooien worden opgenomen in de prijs.

Daarom staan de fooien vrijwel altijd al vermeld bij het boeken van een cruise op schepen van Royal Caribbean. Zoals gebruikelijk is bij de meeste internationale rederijen, worden ze automatisch belast aan boord. Passagiers, het staat u vrij om de fooi aan te passen aan uw eigen ideeën of om deze volledig te annuleren. Discussies over de fooien vinden vaak plaats voorafgaande aan de cruise, eenmaal aan boord is de overgrote meerderheid van de cruisegasten onder de indruk van de warmte en het service concept van de boordbemanning.

Soortgelijke ervaringen worden ook opgedaan op de schepen van AIDA Cruises. Hoewel bij de rederij de fooi niet verplicht is. Aan boord geven de gasten de service bemanning toch vaak iets. Bij Aida staat het gasten vrij om een ​​vrijwillige fooi rechtstreeks te geven aan de bemanning. De ervaring leert ook hier dat gasten een goede service waarderen aan boord en vaak van de mogelijkheid gebruik maken om een ​​vrijwillige fooi te geven.

Ook Holland Cruise Center adviseert om aandacht te besteden bij het na gaan van ook de incidentele toeslagen en kosten. Met een beetje goede wil is relevante informatie op de website en in documenten en brochures te vinden. Als aan boord ten onrechte bedragen worden belast, dan kunnen reizigers zich melden bij receptie, in vrijwel alle gevallen wordt dit gelijk opgelost.

Klik hier voor een overzicht van het fooienbeleid per rederij.